Rabarber

Behoorde rabarber tot voor kort nog bijna tot de vergeten groente, inmiddels is de rabarber redelijk terug van weg geweest. Niet verwonderlijk want rabarber is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en gezond. Ondanks dat rabarber een groente is, wordt het vaak als fruit verwerkt. Zo wordt er vaak niet meer van gemaakt dan een compote of een moes. Dat is eigenlijk zonde want het is ook erg lekker in een salade of een saus. Gezond Deze groente staat erom bekend dat het oxaalzuur bevat, een stof die kalk bindt waardoor het de opname belemmert. Afgezien van dit zuur is rabarber verder een gezonde groente. Naast vitamines B1, B2, B6 C en mineralen als ijzer en foliumzuur bevat het ook appelzuur. Dit zuur heeft een bloedreinigende werking en is daardoor goed voor ons hart en onze bloedvaten. Aankoop en bereiden Bij de aankoop van deze groente moeten we erop letten dat de stelen hard en stevig aanvoelen. Rabarber heb je met rode, rood/groen of groene stelen; hoe groener, hoe zuurder de rabarber zal smaken. Je kunt de rabarber bewaren op kamertemperatuur, dan is deze ongeveer drie dagen houdbaar. In de koelkast blijft het circa een week goed. Was de rabarberstelen voor gebruik, snijd de uiteinden van de stelen af en schil de oudere rabarberstelen. Jonge rabarber hoeft niet persé geschild te worden. Bereid de rabarber nooit in een aluminium pan want het zuur in de groente reageert met het aluminium en veroorzaakt daardoor een onaangename smaak. Onder Seizoen of zo vind je verschillende recepten met rabarber, zowel hartig als zoet. Eetsmakelijk!

Geef een reactie